Dit is een SimNEXT-onderwijsmodule, bedoeld voor onderwijskundig adviseurs en simulatietrainers in de zorg die eerder de EuSim level 1, level 2, NACE, METS GIC, STAP (of vergelijkbare training) hebben doorlopen. Om deel te kunnen nemen, heb je een portfolio-account nodig die kan worden aangemaakt tijdens een gratis online introductiesessie. Kijk voor meer informatie op de website van SimNEXT.
SimNEXT module – Sterker simuleren door slimmer evalueren
Hoe kom je als simulatietrainer tot een evaluatieaanpak waarbij je uitspraken kan doen over de transfer en opbrengsten van jouw simulatieonderwijs? Hoe pak je dit aan?
Inhoud
-
Je gaat aan de hand van groepsdiscussies en inzichten uit de literatuur het gesprek aan over de definitie van kwaliteit. Je leert wat een kwaliteitscultuur inhoudt, welke evaluatiemodellen je kunt hanteren, en welke instrumenten je op welke momenten kunt inzetten.
-
Door veelvuldige interactie met andere deelnemers leer je hoe evaluatie ingezet wordt in andere centra.
-
Tijdens de startbijeenkomst produceer je een lijst van kwaliteitscriteria waarmee je daarna in je eigen centrum het gesprek aangaat over kwaliteit en evaluatie.
-
In een online sessie enkele weken na afloop van de module kun je sparren met een expert en onderzoeker op het gebied van evaluatie.
Na afloop heb je geleerd:
-
Hoe je de kwaliteit van simulatieonderwijs definieert.
-
Hoe je verder kunt gaan dan evaluatievragenlijsten en hoe je andere instrumenten kunt inzetten.
-
Hoe je ervoor zorgt dat evaluaties ook daadwerkelijk leiden tot duurzame verbetering van kwaliteit van jouw simulaties.
Programma
-
Opzet
Deze module bestaat uit fysiek onderwijs met ongeveer acht weken later een online sessie (wordt gepland in samenspraak met de deelnemers). Daartussen voer je opdrachten uit op de werkplek. Houd rekening met een totale tijdsinvestering: ongeveer 40 uur.