Deze teamtraining wordt in opdracht op maat gemaakt bij 6 tot 8 deelnemers. We hebben ruime ervaring met uiteenlopende medische en multidisciplinaire teams, waaronder de spoedeisende hulp, IC, CCU en NICU.
Lees de ervaringen van Isala in ZwollePatiëntveilig werken met CRM
Een teamtraining op maat voor elk medisch gespecialiseerd team dat effectief wil samenwerken volgens de CRM-principes. Dit bevordert de kwaliteit van de zorg en daarmee de patiëntveiligheid.
Inhoud
-
Samenwerken in een team lijkt vanzelfsprekend, maar kan door de dagelijkse praktijk een uitdaging zijn. Centraal in deze teamtraining staan daarom de niet-technische vaardigheden. Deze vaardigheden helpen bij het reduceren van risico’s en het bevorderen van veilige zorg aan patiënten. Denk hierbij aan het doen van aannames (“hij zal het wel aan de zaalarts gevraagd hebben”), effectief communiceren (“heeft je collega je gehoord en begrepen?”) en werklastverdeling (“hoe werken we met elkaar samen in de hectiek van de dag”).
-
Patiëntveilig werken met behulp van CRM is een praktische vaardigheidstraining. Naast een theoretische uitleg ligt het accent op simulatieonderwijs. De scenario’s voor de simulatie worden in nauwe samenwerking met de opdrachtgever gemaakt, zodat deze zo realistisch mogelijk zijn en goed aansluiten op de eigen praktijk. In een veilige leeromgeving word je als team uitgedaagd om CRM vaardigheden in te zetten en de samenwerking te versterken. In een debriefing reflecteren we op deze performance.
-
De trainers beschikken over geruime praktijkervaring op zowel medisch als verpleegkundig vlak en zijn didactisch geschoold.
Leerdoelen
-
Aan het eind van de training ben je als team in staat om CRM vaardigheden toe te passen in de eigen dagelijkse praktijk.
Programma
-
Voorbereiding
Je krijgt ter voorbereiding op de training een artikel en een filmpje toegestuurd.
-
Onderwerpen
- Kennismaken en het begrijpen en toepassen van de CRM principes;
- Het belang van CRM voor een veilig zorgproces beargumenteren;
- Teams uitdagen in effectief samenwerken met behulp van microsimulaties;
- Reflecteren op eigen gedrag en de consequenties daarvan benoemen.