Feedback vs debriefing
- Bij het EuSim onderwijs gebruiken we de methode DAA (description – analysis – application phase) als debriefingstructuur. Het gebruik van videomateriaal kan extra inzicht geven in de prestatie. Tijdens een interdisciplinaire teamtraining werkt dit verhelderd, omdat je door het zien daadwerkelijk kunt analyseren hoe een situatie ontstaat.
- Hoe werkt dat in de praktijk en wat is het verschil tussen debriefing en ‘gewoon’ feedback geven? Wat bedoelen we met frames en waarom is het van belang deze te exploreren?
The Learning Conversation
- We leren instructeurs hoe ze tijdens het observeren van een scenariotraining de niet-technische vaardigheden kunnen bespreken volgens de Learning Conversation (LC). Hierbij kijk je samen terug naar de teamprestatie. De groep bepaalt de agenda, samen met de instructeur. Gezamenlijk analyseer je en bespreek je de goede punten en de verbeterpunten. Hierbij zijn gedachteframes belangrijk.
- De instructeur kan advocacy en inquiry inzetten als gespreksopener om zijn eigen observatie op een niet veroordelende manier te bespreken. In deze methode ligt de nadruk op het observeren van gedrag en het vanuit nieuwsgierigheid ontdekken wat ten grondslag ligt aan specifieke gedragingen.
Simulatie woordenboek
Wat verstaan we onder een simulatie-instructeur? Wat kan een ‘teamtrainer’ en wat is een CRM-coach? Om zorgprofessionals wegwijs te maken in het woud van begrippen, heeft het METS Center een simulatie woordenboek uitgebracht.
Download het simulatie woordenboek