CRM-teamtraining voor afdeling verloskunde Diakonessenhuis

“We hebben bewust gekozen voor een multidisciplinaire teamtraining na veel wisselingen in het team. Met als wens het teamgevoel en de samenwerking met elkaar te versterken”, zegt Relinde, teammanager van de afdeling Verloskunde bij het Diakonessenhuis.

Download klantverhaal

De opdracht

Gedurende een half jaar zijn alle (obstetrie)verpleegkundigen, klinisch  kraamverzorgenden, klinisch verloskundigen, arts-assistenten en gynaecologen getraind in het patiëntveilig werken met behulp van CRM. Het gaat om 15 teamtrainingen, op maat gemaakt voor de afdeling. De focus ligt op niet-technische vaardigheden en effectieve samenwerking, waarbij risico’s worden gereduceerd en de kwaliteit van de zorg aan patiënten wordt bevorderd. Ook de afdelings- en doktersassistenten zijn meegenomen in het CRM-gedachtegoed.

Supergave, realistische simulatiesetting. De training legt precies de vinger op de verbeterpunten tijdens acute situaties.

Deelnemer CRM-training Diakonessenhuis

Resultaat

Relinde: “Ons doel is zeker bereikt. De timing was precies goed. Sterk aan de training vond ik dat er een veilige sfeer is gecreëerd, waarbij iedereen aan bod kwam. Hier is in de praktijk niet altijd voldoende tijd voor. Een positief effect is dat we elkaar beter en op een andere manier hebben leren kennen en meer dezelfde taal spreken. Dat doet veel voor het onderlinge begrip en de samenwerking in het team.”

Gemiddelde waardering deelnemers – 8,9

Lisanne, obstetrieverpleegkundige en lid van het CRM-kernteam vult aan: “Collega’s waren erg enthousiast over de training. De docent was heel benaderbaar, had erg veel kennis in huis en kan moeiteloos de theorie verbinden aan de alledaagse praktijk. Ze weet echt hoe het eraan toe gaat, omdat ze hetzelfde werkt doet.”

Wat kan morgen al anders?

“Iedereen heeft tijdens de training op post-its aangegeven wat beter kan. Dit varieert van meer time-outs tot praktische zaken zoals de leesbaarheid van acute kaarten. We gaan nu op zoek naar extra aanjagers die het leuk vinden om aan de slag te gaan met de verbeterpunten op de afdeling.”

Laurie van den Nieuwendijk, sr. opleidingsadviseur Diakademie vult aan: “Dan wordt vanzelf duidelijk waar we tegenaan lopen. We inventariseren met het kernteam de concrete verbeterpunten die zijn aangedragen. Welke zijn echt CRM-gerelateerd, welke raken samenwerking en processen en hebben de meeste prioriteit? Wat kunnen we morgen al anders doen en welke leerpunten vragen meer aandacht of extra begeleiding?”

Support on the job

Relinde: “Het is heel fijn dat het METS Center ook support on the job aanbiedt, waarbij een docent op locatie komt voor extra begeleiding en dat aanvullende training mogelijk is om ons verder te bekwamen als instructeur. Bijvoorbeeld om debriefing en de stappen van de learning conversation nog beter in de vingers te krijgen.”